Co jest co i do czego służy


Snorkel->> plastykowa lub metalowa rura która doprowadza powietrze do filtra powietrznego. Zakładamy go gdy będziemy preferować off-road przeprawowy http://www.youtube.com/watch?v=CBODxhsPgPg aczkolwiek z racji tego że powietrze nie jest zasysane bezpośrednio znad drogi ( kurz,pył itd. itp.) filtr powietrza dłużej jest czysty. Montaż powinien być przeprowadzony bardzo starannie szczególnie na połączeniu z filtrem zamontowanym fabrycznie aby w czasie przeprawy przez przeszkodę wodną fabryczny filtr nie zassał wody. Nie bez znaczenia jest też staranne zamocowanie do karoserii tak abyśmy w czasie jazdy na czarnym czy też w terenie nie zgubili go.

Wyciągarka->>mechaniczna, hydrauliczna, elektryczna, ręczna. Jaka by nie była  pomaga ratować z opresji wklejki lub stromego podjazdu/zjazdu lub w wyciąganiu innego pojazdu. Sterowanie pracą wyciągarki jest uwarunkowane rodzajem. Samo zamontowanie wyciągarki to nie wszystko. Po montażu powinniśmy przejść kurs bezpiecznego użytkowania. Ciekawą alternatywą jest tego typu wyciagarka/kotwica pasowa która nie wymaga żadnej przeróbki w samochodzie  http://www.youtube.com/watch?v=Lv7JBIdb1a8&feature=share&list=UU7PAB-TTgWDE3EuSPAg3mhQ

 

 

 

 

Liny,taśmy->>statyczne do wyciągarek (stalowe,syntetyczne) i dynamiczne-->> kinetyki. Lina/taśma kinetyczna-->> jej działanie polega na oddaniu siły kinetycznej w czasie wyciągania przez inny samochód-->> następuje gwałtowne wyrwanie/wyszarpanie. Dobór lin/taśm w każdym przypadku powinien być odpowiedni do masy pojazdu i najlepiej z dużym zapasem. Wskazany atest producenta. Konieczne są też rękawiczki ochronne.

 


Szekle,haki->> dobór odpowiedniej szekli jak i haka nie może być przypadkowy i powinny być z atestem. Pęknięta szekla czy też hak przy stosowaniu kinetyka leci z szybkością pocisku. Niestety zdarzały się wypadki śmiertelne w wyniku pęknięcia szekli lub haka. Stosując czy to wyciągarkę czy też linę/taśmę kinetyczną musimy być pewni zamocowania w naszym czy też wyciąganym samochodzie. Niedopuszczalne są samoróbki typu pręt zbrojeniowy przyspawany do samochodu. Ja osobiście zrezygnowałbym z wyciągania takiego sprzętu->> zdrowie i życie jest cenniejsze niż „zaoszczędzone” pieniądze na odpowiedni uchwyt.

 


Taśma asekuracyjna->> są różnych długości a służą np. do opasania drzewa za które będziemy się wyciągać. Służy to ochronie przyrody jak i również ułatwi nam rozpięcie całego zestawu. Do połączenia z hakiem liny wyciągarki używamy szekli. Nigdy nie wiążemy na supeł->> ogranicza to wytrzymałość taśmy jak i również uniemożliwia rozwiązanie czyli pozostawienie taśmy dla potomnych .

 

Zblocze->> dostosowane do używanej liny (syntetyczna lub stalowa) pozwala na zmianę kierunku wyciągania jak również podwaja siłę uciągu kosztem szybkości wyciągania.

Fartuch ochronny na linę/taśmę->> Można kupić specjalny fartuch wieszany na linę/taśmę podczas wyciągania ale można go zastąpić narzuconym kocem czy nawet kurtką. Zerwana lina syntetyczna „spada” na miejscu stalowa leci niczym bicz tnąc wszystko na swojej drodze. Fartuch ochronny ma za zadanie stłumić tę siłę.

Podnośniki->> hydrauliczne,mechaniczne np. hi-lift (w ekstremalnej sytuacji można go użyć jako wyciągarki->> pracochłonne zajęcie ale skuteczne), pneumatyczne (worek) zasilane z kompresora samochodowego lub z rury wydechowej. Do wyciągarek mechanicznej lub hi-lift konieczne podpory pod stopę podnośnika aby nie zapadał się głęboko w ziemię. Hi-lift występują w różnych długościach.

 

Łopata,szpadel,saperka,maczeta,piła do drewna->>zgodnie z ich przeznaczeniem pomagają wydostać się z opresji.

Latarka->> każdy rodzaj jest przydatny. Najbardziej funkcjonalna jest tzw. czołówka->> mamy wolne ręce.

 

Dodatkowe reflektory ->> dobrze rozmieszczone pomagają nam rozjaśnić trasę przed nami jak i też po bokach->> zwiększony pobór mocy->> większe spalanie.

Akumulator->> jeśli zamontowana jest wyciągarka i dodatkowe oświetlenie warto jest pomyśleć o wymianie na mocniejszy a co za tym idzie wymiana alternatora. Alternatywą może być montaż dwóch akumulatorów.

 Radio CB->>zgodnie z przeznaczeniem przydatna w terenie gdzie nie ma pokrycia telefonii komórkowej do kontaktowania się z innymi uczestnikami wyprawy.Może też Nas usłyszeć inny posiadacz CB i pomóc w opresji. My nadajemy na kanale 4x4=16

 

Opony->> najlepiej terenowe ->> wybór na rynku ogromny to w zależności od użytkowania samochodu i zasobności portfela

 

Osłony podwozia->> wskazane przy ostrzejszej jeździe terenowej osłaniają wrażliwe mechanizmy napędowe, karoserię. Każdy dodatkowy kilogram to większe spalanie ale też i bezpieczeństwo użytkowania w terenie. Niestety każda gładka płaszczyzna skutecznie może się przysysać do błota->> mogą być kłopoty z wyrwaniem z błota.

 

Łańcuchy śnieżne->> zastosowanie nie tylko zimowe można też zastosować latem->> błoto->> założone na koła działają jak mini gąsienice.

 

 

 

Kotwica->> nie służy ona do stawiania samochodu na redzie ale gdy nie ma możliwości zaczepienia się np. o drzewo kotwica nam to zastąpi. Za kotwicę może też robić odpowiednio wkopane koło zapasowe lub... jest jeszcze parę sposobów zastąpienia kotwicy innymi metodami->>zapraszamy MUDMANIA4x4 które warto poznać bo kotwica swoje też waży. http://www.youtube.com/watch?v=SvJrCw0ybHg

Trapy->> to tak jak by przedłużenie drogi. Pomagają w pokonaniu trudnego błotnistego terenu jeśli w porę je zastosujemy. Na rynku możemy kupić trapy: śnieżne,kewlarowe,aluminiowe,podesty budowlane,samoróbki itd. itp. i raczej trudno jest z nich zrobić mostek ale nie jest to niemożliwe->>zdecydowanie nie nadają się do budowy mostków trapy śnieżne. Dodatkowe obciążenie, i to znaczne dla samochodu.Propozycja trapu/poduszki http://www.youtube.com/watch?v=OAnjl_8Et5U

Mocowania-->> wszystko to co będziemy mieli zamontowane w samochodzie lub na samochodzie musi być bezwzględnie mocno i trwale przytwierdzone. Chyba nikt nie chciałby aby podczas ostrego zjazdu wyprzedziła nas maczeta lub siekiera. Mocowania muszą być takie aby nie utrudniało Nam korzystanie z nich a zarazem nie stwarzały niebezpieczeństwa dla Nas samych i innych użytkowników drogi.

Ochronny rogal na szyję->> nie jest niezbędnym wyposażeniem ale dla osób z kłopotami kręgosłupowymi -->> pomaga zachować szyję w odpowiedniej pozycji chroniąc przed gwałtownymi przechyłami. Koszt niewielki a korzyść ogromna.